Na de zomervakantie hebben we een nieuw lokaal gekregen in de school,
waar wij onder kerktijd altijd zitten met onze groep. Een fijne plek,
met een eigen uitgang -waardoor we niet door lange gang en hal hoeven te
lopen. Scheelt op weg naar het lokaal al een boel prikkels. In ons oude
lokaal hadden we wat afspraken, wat je mocht doen als je even een
time-out nodig had, boos werd of overprikkeld raakte. Regels verhuizen
bij kinderen met autisme niet automatisch mee. Voor sommige kinderen kan het een rustig gevoel geven als je op een
nieuwe plek weer even benoemd hoe de dingen gaan en er gedaan kan
worden, als het even nodig is om uit de situatie te gaan.
Omdat
wij een tienergroep hebben en ze zelf prima na kunnen denken wat ze
prettig vinden besloten we hen te betrekken bij dit onderwerp. Na kort
introotje over overprikkeld raken of boos worden, wat in onze groep wel
eens gebeurd, vroegen we hen: "Wat zou je kunnen doen? Wat vind je
fijn?"
"Is die zitzak hier nog? want daar ging ik eerst wel eens op zitten!" zei iemand.
*
"Dat is inderdaad een fijne plek. We gaan voor je kijken" "En als je
daar zit, blijf je dan op die plek? Dat je niet gaat dwalen in de hal?"
"Oké.."
"Maar die bankjes bij de piano zien er ook wel fijn uit" gaf een ander aan
*
"Dat is een goed idee, ze zitten ook erg lekker. En weet je wat ook
handig is, we kunnen je zo uit het raam zien zitten en kijken hoe je je
voelt. Hoeven we ook niet steeds bij je in je buurt te zitten"
"Even voetballen op het plein!" zei een jongen die graag even beweegt als hij vol in zijn hoofd zit
* "ook een goed idee"
"En mag je dan ook samen met iemand? Dat je even kunt over trappen."
*
"Even denken hoor... even samen voetballen?" (we kijken elkaar als
leiding even snel aan). "Best een goed plan. Zullen we dan zeggen dat je
vijf minuten mag?"
"Dat is goed", knikte iedereen... "Oké, dan mag het. Als je inderdaad mee naar binnen komt als de tijd om is."
De
nieuwe afspraken schreef ik op het bord, terwijl de andere leiding het
groepsgesprek verder voerde. Het visueel maken van afspraken helpt goed
als geheugensteuntje. Het mooie is dat iedereen mee kon denken en zo
hebben de afspraken draagkracht bij de tieners. Je kunt er naar
verwijzen als iemand zijn eigen gang wil gaan "we hebben dat toen samen
opgeschreven, wat kies je?" Voor ons als leiding zijn dit prima
afspraken. We hebben onze eigen aanvulling (of begrenzing) gegeven
terwijl we in gesprek waren, de tieners konden ons prima volgen.
Tot
slot nog even kort besproken hoe we de regels gaan gebruiken. Want
zomaar weglopen, dat hebben we liever niet. Als het nodig is, steek je
even je hand op of je loopt even naar een leiding toe. Dan kun je samen
het lokaal uit en bespreken wat nodig is. Of de leiding laat je even
alleen, als praten te veel is. Iedereen is akkoord!
"Mooi. En dan gaan we nu verder met het onderwerp van vandaag!"
Geen opmerkingen:
Een reactie posten